-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52073 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با توجه به عوامل عدم اجابت دعا انسان از كجا بفهمد كه جزء كدام دسته از اين عوامل است؟
الف) بهترين راه براي فهم اين مطلب و اين كه جزء كدام گروه است؛تعيين شاخصها و معيارها است. هراندازه انسان به اين معيارها و ملاكهانزديك باشد، دعاي او به استجابت نزديكتر خواهد بود و هر مقدار از آنهادور باشد، احتمال قبولي دعاي وي كم خواهد بود.
كسي نزد اميرمؤمنان علي(ع) از عدم استجابت دعايش شكايت كرد وگفت: با اين كه خداوند فرموده: «دعا كنيد، من اجابت ميكنم؛ چرا ما دعاميكنيم و به اجابت نميرسد؟!
امام(ع) در پاسخ فرمود: «قلب و فكر شما در هشت چيز خيانت كرده] لذارعايت آن مستحبات نميشود[:
1 ـ شما خدا را شناختهايد؛ اما حق او را ادا نكردهاند. به همين دليلشناخت شما سودي به حالتان نداشته است!
2 ـ شما به فرستادة او ايمان آوردهايد؛ سپس با سنتش به مخالفتبرخاستهايد. ثمرة ايمان شما كجا است؟
3 ـ كتاب او را خواندهايد؛ ولي به آن عمل نكردهايد. گفتيد: شنيديم واطاعت كرديم؛ سپس به مخالفت برخاستيد!
4 ـ شما ميگوييد از مجازات و كيفر خدا ميترسيد ؛ اما همواره كارهاييميكنيد كه شما را به آن نزديك ميسازد!
5 ـ ميگوييد به پاداش الهي علاقه داريد؛ اما همواره كاري انجام ميدهيدكه شما را از آن دور ميسازد...
6 ـ نعمت خدا را ميخوريد؛ ولي حق شكر او را ادا نميكنيد!
7 ـ به شما دستور داده دشمن شيطان باشيد ]ولي شما طرح دوستي با اوميريزيد![ ادعاي دشمني با شيطان داريد؛ اما عملاً با او مخالفت نميكنيد!
8 ـ شما عيوب مردم را نصب العين خود ساخته و عيوب خود را پشت سرافكندهايد... با اين حال چگونه انتظار داريد دعايتان به اجابت برسد؟ درحالي كه خودتان درهاي آن را بستهايد!
تقوا پيشه كنيد؛ اعمال خويش را اصلاح نماييد. امر به معروف و نهي ازمنكركنيد تا دعاي شما به اجابت رسد.(سفينة البحار، ج 1، ص 248)
اين حديث پرمعنا، ضمن بيان شاخصها و معيارهاي استجابت دعا، باصراحت ميگويد: وعدة خداوند به اجابت دعا، يك وعدة مشروط است نهمطلق پس با نزديك شدن به اين ملاكها، بايد به استجابت دعا اميدوار بود. وخود را به گروه نيكان ورستگاران نزديك كرد.
ب)قرآن مجيد ميفرمايد: «من دعاي دعا كننده را اجابت ميكنم» و سنتالهي بر اين قرار گرفته كه برخي از امور را از طريق دعا و درخواست به انسانعنايت كند اما اين بدان معنا نيست كه هر مشكل و هر چه را از خدا خواست ودر هر شرايطي درخواست كند تماما مطابق خواست او اجابت شود؛ زيرااجابت نيز امري قانونمند است و شرايط و موانعي دارد كه با رعايت آنها دعابه اجابت ميرسد از جمله اينكه :
1 ـ با اخلاص و انقطاع كامل بر خدا از او درخواست كند.
2 ـ يقين به اجابت داشته باشيد (پيامبر اكرم(ص) فرمودند: خدا را بخوانيدو يقين به اجابت داشته باشيد).
3 ـ اصرار در دعا.
4 ـ روزي پاك و حلال پيامبر اكرم (ص) فرمودند: كسي كه دوست دارددعايش مستجاب شود بايد غذا و كسب خود را از حرامپاك كند).
5 ـ عمل به پيمانهاي الهي ايمان و عمل صالح و درست كاري يكي ازشرايط استجابت دعاست؛ زيرا آن كس كه به عهد خويش در برابر پروردگارشوفا نكند نبايد انتظار داشته باشد كه مشمول وعده اجابت شود.
6 ـ خير خواهي ديگران و خالي بودن دل از كينه، حسد و سوء نيت نسبتبه ديگران. -7 معقول بودن خواستهها. -8 ناديده نگرفتن عوامل طبيعي وفراهم كردن مقدمات. -9 گاهي مصلحت انسان در عدم استجابت است وممكن است انسان چيزي را از خدا درخواست كند كه به ضررش تمامشود:«عسي ان تحبوا شيئا و هو شر لكم».
10 ـ و گاهي خداوند اجابت مطلوب انسان را به عللي كه صلاح ميداند بهتاخير مياندازد.
11 ـ گاهي پاسخ نيافتن ما اجابت از جانب خدا است؛ يعني خداوند باطول دادن اجابت ما را بيشتر به حالت انابه و تضرع به درگاهش نگه ميدارد واين لطف بزرگي است كه بدينوسيله ارتباط با معبود حفظ ميگردد و در پيآن الطاف بيشمار ديگري نصيبش ميشود. ولي به هر حال انسان نبايد از دعاو توسل مايوس شود؛ زيرا يكي از شرايط استجابتاصرار و پافشاري دردرخواستهاست. امام صادق (ع) فرمودند: هيچ دري نيست كه پي در پيكوبيده شود مگر اينكه بر انسان گشوده خواهد شد. و چه بسا اجابت نشدنخواستهها موجب بيداري و تنبه انسان ميگردد و انسان با خود ميگويد: اگرتقصيري هست از جانب من است و سعي ميكند خود را اصلاح كند و هيچگاه انسان نبايد از درگاه خدا و اولياي الهي مايوس گردد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.